top of page

Sjostakovitj/Rachmaninov

Uppdaterat: 22 apr.

Konsertresa till Malmö Opera 

fredagen den 10 april 2026 kl 19


Program

1 tim 50 min inkl paus



Sergej Rachmaninov (1873 – 1943) 

Pianokonsert nr 3 i d-moll, opus 30 (1909) 

I. Allegro ma non tanto 

II. Intermezzo 

III. Finale 

Sergej Rachmaninov (1873 – 1943)
Sergej Rachmaninov (1873 – 1943)

Dmitrij Sjostakovitj (1906 – 1975) 

Symfoni nr 15 i A-dur, opus 141 (1970 – 1971) 

I.    Allegretto

II.   Adagio – Largo – Adagio – Largo 

III.  Allegretto 

IV.   Adagio – Allegretto – Adagio – Allegretto 


Dmitrij Sjostakovitj (1906 – 1975) 
Dmitrij Sjostakovitj (1906 – 1975) 

Fredagskonsert

Sjostakovitj och Rachmaninov! Två ryska giganter möts här i diametralt olika temperament. Först en mystisk och undanglidande symfoni och därefter en explosiv pianokonsert som har rykte om sig att kunna driva pianister till vansinne. 

Under hela sitt tonsättarliv tvingades Dmitrij Sjostakovitj gå balansgång mellan att vara sann mot sig själv och att tolereras av den sovjetiska kulturbyråkratin. Hans musik har ofta flera bottnar, som gör att den ibland kan tolkas som prosovjetisk, och ibland som regimkritisk.

Vad som är vad är inte alltid lätt att avgöra, och han uttryckte sig ofta tvetydigt om sina intentioner. När han skrev sin femtonde symfoni 1970 – 1971 visste han sannolikt att den skulle bli hans sista. Kanske är det därför den är laddad med sådan mystik?


Gåtfulla citat

Det som främst bidrar till gåtfullheten är citaten som han strör över verket. I första satsen citeras till exempel ouvertyren till Rossinis Wilhelm Tell flera gånger, vilket skapar en skev och humoristisk nerv. Sista satsen inleds med det mörka ödesmotivet ur Wagners Nibelungens ring, och på några ställen hörs de första tonerna ur Tristan och Isolde.  

Men symfonins mystiska höjdpunkt är den långsamma andra satsen. Den börjar med mjuka, jazziga bleckblåsackord som återkommer som en röd tråd. Dessa varvas med en serie solon som trevar sig fram över den glesa tonväven, först på cello, sedan på bland annat flöjter, trombon och trumpet. Mot slutet kommer ett spöklikt och dallrande vibrafonsolo.  


“Ospelbart” verk

I andra änden av temperamentspektrat finns Sergej Rachmaninovs Pianokonsert nr 3 – ett av de mest beryktade verken på den klassiska repertoaren. Ord som ”oövervinnerlig” och ”ospelbar” förekommer ofta i texter om verket. I filmen Shine (1996) utlöser konserten en psykos hos den australiske pianisten David Helfgott när han spelar den under en solisttävling i London 1966.

Det här är förstås överdrifter, men de är talande för verkets komplexitet och tekniska svårigheter. Rachmaninov var en av det tidiga 1900-talets främsta pianister och skrev konserten utifrån sin egen förmåga. Han hade dessutom enorma händer – så det är inte konstigt att den ställer stora krav på solisten.

Andra satsen börjar med ett mer än två minuter långt avsnitt för orkestern, där pianisten får möjlighet att återhämta sig efter den långa och mycket utmanande första satsen.

I finalen är frenesin, de kraftfulla ackorden och virtuosa löpningarna tillbaka, och konserten slutar i guldblänkande triumf. 


Medverkande

DIRIGENT Dmitry Matvienko




Lukáš Vondráček fotograf: Geert-van-Hoeymissen
Lukáš Vondráček fotograf: Geert-van-Hoeymissen

Lukas Vondracek

Den tjeckiske pianisten Lukáš Vondráček, född 1986, är en av vår tids stora pianotalanger. Han gav sin första konsert som 4-åring, gjorde sin första internationella turné som 10-åring, debuterade med tjeckiska filharmonikerna som 14-åring och framträdde första gången i Carnegie Hall endast 16 år gammal. 2009 flyttade han till USA för att studera vid Boston’s New England Conservatory of Music.

Sedan dess har han gjort över 1000 konserter och framträtt med många av världens stora symfoniorkestrar, inklusive BBC Philharmonic, amerikanska National Symphony Orchestra och filharmonikerna i Berlin, Helsingfors, Hong Kong och London.

Turnerandet har fört Lucáš till en mängd större städer i Europa, Amerika, Asien, Australien och Afrika. Han har spelat på scener som Auditorio Nacional i Madrid, Carnegie Hall i New York, Concertgebouw i Amsterdam, konserthuset i Wien, Kennedy Center i Washington D C, La Cite i Paris, operahuset i Sydney, Suntory Hall i Tokyo, Symphony Center i Chicago och Tonhalle i Zurich.



Information om resan




Det angivna priset är inklusive bussresa ToR

Grupp A Mittparkett Rad 10, 12 och 13 pris 675 kr

Grupp B Sidoparkett Rad 9 och 10 pris 645 kr


Betalning senast 2 februari 2026

till OVYs bankgiro 5366-2011 

eller swisha till nr 123 50 798 35


Du anmäler dig till resan vid betalning av din beställning

Skriv gärna vilken rad du önskar!


Du kan avbeställa resan fram till 1 februari 2026 och få din inbetalning återbetalt. 

Resan inställs om det är färre än 20 deltagare och pengarna återbetalas.

Från 2 februari 2026 är betalningen bindande.


 BussTider (preliminär)


Kl 15.50 Tobisborg

Kl 16.00 Godsmagasinet i Simrishamn

Kl 16.20 Borrby Skräddaregatan

Kl 16.40 Nybrostrand Badet 

Kl 16.43 Nybrostrand Väster

Kl 17.00 Ystad Hamnplan (Bornholms terminalen)

Kl 17.04 Ystad Erik Dahlbergsgatan

Kl 17.05 Ystad Gustavsgatan

kl 17.25 Skurup Preem Sandåkra

Kl 18.00 Ankomst Malmö Opera

Kl 19.00 Konsert (1 tim 30 min (inklusive paus )

Kl 20:45 Hemresa


Välkommen med din anmälan!


Styrelsen

OVY








Comments


Operans Vänner Ystad

©2023 av Operans Vänner Ystad. Skapat med Wix.com

bottom of page